در شب نشینی یلدا بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید

اطلاعات بیشتر

تبلیغات CPC از ابتدا تا امروز در ایران و جهان

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (تبلیغات CPC)، همانطور که از اسمش پیداست به مدلی از تبلیغات اینترنتی نوین گفته می‌شود که فرد آگهی‌دهنده در ازای کلیک‌هایی که روی تبلیغاتش می‌شود، پرداخت هزینه را انجام می‌دهد. این کلیک می‌تواند روی یک لینک، یک نتیجه جستجو در گوگل و یا یک بنر تبلیغاتی روی وبسایت یا اپلیکیشن موبایل باشد. طبیعتا کلیک روی تبلیغات باید در نتیجه علاقه کاربر و به صورت واقعی باشد و هر روشی که باعث شود به طور مصنوعی و ساختگی بر تبلیغات کلیک شود، در‌ اصطلاح کلیک تصنعی یا غیرواقعی خوانده شده و مجری تبلیغات با فرد یا رسانه خاطی برخورد خواهد کرد. هر چند که سیستم‌های پیشرفته مجری این مدل تبلیغاتی مانند گوگل و یا فیسبوک چنین کلیک‌هایی را شناسایی و آنها را برای آگهی دهندگان بدون هزینه ثبت می‌کنند.

تبلیغات cpc

تاریخچه تبلیغات CPC

اولین بار در سال ۱۹۹۶ (میلادی) در نرم‌افزاری به نام Planet Oasis از این مدل پرداخت، برای کلیک‌هایی که شرکت‌ها در دایرکتوری نرم‌افزار دریافت می‌کردند استفاده شد. در ابتدا شرکت‌ها کمی محتاطانه با این مدل برخورد کردند اما در انتهای ۱۹۹۷ (میلادی) بیش از ۴۰۰ برند مشهور از این مدل استقبال کردند.
گوگل آغازگر اصلی تبلیغات CPC، در دسامبر ۱۹۹۹ تبلیغات جستجوگر خود را آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۰۰ محصول تبلیغاتی خود را با نام تجاری Google AdWords معرفی نمود. البته تا سال ۲۰۰۲ که مدل پرداخت به ازای کلیک معرفی شد، کماکان از مدل پرداخت به ازای تعداد نمایش استفاده می‌کرد. جالب است بدانید هم‌اکنون ۹۶ درصد درآمد شرکت گوگل از تبلیغات ناشی می‌شود.

در حال حاضر بزرگترین مجریان این مدل تبلیغاتی در دنیا شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و یاهو در پروژه‌های Google Adwords، Microsoft adCenter و Yahoo! Search Marketing و Facebook-Ads هستند.

تبلیغات CPC در ایران:

در اوایل سال ۱۳۸۹ شرکتی تحت عنوان Anetwork، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک در ایران را شروع کرد و سپس کافه بازار با معرفی سرویس “عدد” این مسیر را با نمایش تبلیغات روی اپلیکیشن‌های اندرویدی ادامه داد. تا قبل از این دوره آگهی دهندگان بیشتر از تبلیغات پرداخت بر اساس مدت زمان نمایش بنر و یا لینک‌های تبلیغاتی خود روی تعداد محدودی وبسایت‌های مطرح استفاده می‌کردند اما با روی کار آمدن این سرویس‌ها و گذشت ۵ سال از ورود این سبک تبلیغات نوین به ایران سهم بسیاری از بازار تبلیغات اینترنتی به این مدل اختصاص یافته است.

انتخاب مخاطب هدف; تاثیرگذار در تبلیغات CPC

بعضی از سرویس دهندگان امکان محدود کردن نمایش برای دسته بندی و مخاطبین خاصی را فراهم می کنند. برای مثال در فیسبوک می توانید بر اساس سن و جنس و شهر محل سکونت تبلیغات خود را محدود کنید. به واضح روشن است هنگامی که بتوانید محصول و خدمات خود را دقیقا به مخاطب هدف (Target Audience) نمایش دهید بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر و همینطور هزینه به صرفه تری را برای تبلیغ پرداخت کرده‌اید.

در ایران نیز شرکت تبلیغات اینترنتی ای‌نتورک بخش هدفمندی‌ها را ارایه می‌هد و شامل :

  • نمایش بر اساس موضوع و محتوای وبسایت
  • هدف گیری مجدد کاربر (Re-Targeting)
  • نمایش بر اساس منطقه جغرافیایی
  • نمایش بر اساس سیستم عامل
  • نمایش بر اساس زمان

معمولا در هدفمندی‌ها می‌توانید چند نوع فیلتر را همزمان برای کمپین خود در نظر بگیرید.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک از دید قانون:
همانطور که قبل‌تر گفتیم در پیشروی صحیح این تبلیغات، کاربر بر پایه علاقه خود روی بنر، لینک و یا نتیجه جستجو کلیک می‌کند و هرگونه تشویق کاربر به کلیک و یا تحویل کلیک‌های غیرواقعی توسط مجری تبلیغاتی شناسایی و برای آگهی‌دهندگان بدون هزینه ثبت می‌گردد. در غیر این صورت حقوق آگهی‌دهنده تضییع شده و او می‌تواند درخواست پیگیری از مراجع قضایی مربوطه را داشته باشد.
لازم به ذکر است که این مدل تبلیغاتی از سمت پلیس فتا کاملا قانونی شناخته شده و آن را روشی مناسب برای جلوگیری از استفاده وب‌سایت‌ها از روش‌های غیرقانونی نظیر پاپ‌آپ و یا دزدیدن کلیک‌های کاربران برای کسب درآمد می‌داند. (http://www.cyberpolice.ir/information/۳۸۲۱)

تبلیغات پاپ‌آپ و غیرقانونی :
متاسفانه برخی از افراد سودجو با استفاده از روش های مختلف در اینترنت به دنبال کسب درآمد هستند و با استفاده از روش های غیرمعمولی مانند پاپ‌آپ و ارسال ایمیل های ناخواسته، سعی در افزایش ترافیک سایت خود و یا حتی سعی در کسب درآمد از اینترنت دارند.

این دسته روش ها نه تنها برای فرد آگهی دهنده هیچ وقت مناسب و اثربخش نخواهد بود. بلکه می توانند کاربران را در اینترنت گمراه کند و از این رو در بسیاری از کشور های دنیا همانند ایران با این دسته از سایت ها به صورت قانونی برخورد می‌شود.

پیگیری موضوع از طرف مراجع قانونی و رسانه ها:
موضوع کلیک های غیرواقعی و پاپ‌آپ چند وقتی است که در ایران به شدت از طرف پلیس فتا و مراجه قانونی و همچنین رسانه‌ها دنبال می‌شود. اما با توجه به جدید بودن این موضوع در ایران، گاها مشکلاتی در لیست کردن سایت ها متخلف پیش خواهد آمد که توجه کارشناسان به این موضوع و کمک به رسانه ها و مراجع قانونی در تشخیص ترافیک‌های واقعی از غیرواقعی و همچنین دیگر روش های آزار دهنده برای تبلیغات اینتنرتی می‌تواند کمک شایانی به این موضوع کند.

در شب‌نشینی یلدا، بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید
در شب‌نشینی یلدا، بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید
ادامه خبر در شب‌نشینی یلدا، بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید
هفته آینده، کارگاه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توسط ای‌نتورک برگزار می‌شود
هفته آینده، کارگاه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توسط ای‌نتورک برگزار می‌شود
ادامه خبر هفته آینده، کارگاه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توسط ای‌نتورک برگزار می‌شود
ای‌نتورک از حامیان اولین همایش ویکی‌پدیای فارسی
ای‌نتورک از حامیان اولین همایش ویکی‌پدیای فارسی
ادامه خبر ای‌نتورک از حامیان اولین همایش ویکی‌پدیای فارسی
چگونه آنلاین مارکتینگ با تبلیغات آفلاین، برند شما را به اوج می‌رساند
چگونه آنلاین مارکتینگ با تبلیغات آفلاین، برند شما را به اوج می‌رساند
ادامه خبر چگونه آنلاین مارکتینگ با تبلیغات آفلاین، برند شما را به اوج می‌رساند
همین امروز تبلیغات خود را شروع کنید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل ساخت کمپین تبلیغاتی راهنمایی کنند

ساخت کمپین تبلیغاتی