در شب نشینی یلدا بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید

اطلاعات بیشتر

خلاصه‌ای از مصاحبه اختصاصی مجله ستکا با شایان شلیله

ایده (Anetwork) شبکه تبلیغات به عنوان یک کسب و کار اینترنتی از کجا اومد؟
ما ۶ – ۵ تا سایت داشتیم که تجاری و خبری بودند. میخواستیم تبلیغات سایتهای خبری را داخل تجاری و تجاری ها را داخل خبری بگذاریم، این کار را شروع کردیم. بعد از چند وقت دوستان و آشناهایی که سایت تجاری و خبری داشتند گفتند نمیشه که ما هم تبلیغ هامون رو داخل سایت های شما قرار بدهیم. من احساس کردم که این شبکه خیلی کوچکی که برای خودمان ایجاد کردیم پتانسیل بزرگ شدن داره و آخر هم در سال ۸۹ بود که اولین درآمدمان را از مشتریانمان گرفتیم. این با توجه به بازخوردی که ما از مشتریانمان گرفتیم رشد کرد و الان به جایی رسیده است که ما روزانه نزدیک به ۴۰ میلیون بنر نمایش می دهیم. ۶ هزار تا وب سایت داریم که کد نمایش ما داخلشون فعال است. بالای ۳هزار مصرف کننده داریم که نزدیک ۳۵ – ۳۰ درصد آن ها دائما با ما کار می‌کنند وهیچ وقت کمپین متوقف شده ای ندارند. این کسب وکار از یک جای خیلی کوچک شروع کرد ودر فراز و نشیب های فنی خیلی زیادی در مسیر داشتیم و اینکه تا قبل از Anetwork ، این چنین تجربه فنی در ایران اصلا وجود نداشت و دانشی هم در این زمینه وجود نداشت. و الان این چالش بزرگی برای ما است که بتوانیم تکنولوژی خودمان رو آپدیت نگه داریم.
دانش فنی خود را چگونه به دست آوردید؟
تیم فنی ما خوب بود. و در ابتدا توجه ما صرفا به این بود که تیم فنی یک چیزی رو خوب یاد بگیرند. دانش داخل اینترنت وجود دارد و فقط کسی را می خواهد که سرچ کند و یاد بگیرد.
زمانی که Anetwork راه اندازی شد، در حوزه تبلیغات کلیکی مشابهی در ایران نداشت؟
اون موقع نداشتیم ولی قبل از آن داشتیم و خیلی هم زیاد بودند و به کلیک دزد معروف بودند. وقتی که ما شروع به کار کردیم واقعا نبودند و همه شکست خورده بودند و اگر هم وجود داشت ترافیکشون خیلی کم بود و مشتریها هم می ترسیدند که با آن ها کار کنند. خیلی کار سختی بود که روی Anetwork کار کنیم و اعتماد ایجاد کنیم. با توجه به شناخت و تجربه ای که از جشنواره وب و وبنا داشتیم توانستیم این اعتماد را ایجاد کنیم که ما بحث کلیک دزدی نداریم و ۶ ماه دیگر هم بیاید ما را تست کنید. ما یکسری تغییر و تحول ایجاد کردیم.
یک مدت بعد دوباره تعداد شرکت هایی که توی این حوزه کار می کردند زیاد شد و البته هیچ خلاقیتی در بازار نداشتند. من هیچ ویژگی جدیدی از آن ها در بازار ندیدم و همه دنباله رو کار Anetwork هستند. حجم عمده سایت های کلیکی سال قبل بود و خیلی از آن ها هم شکست خوردند. ۲۷ تا بودند که الان سه چهار تا از آنها بیشتر نمانده است.
در مورد منابع انسانی شرکت صحبت کنید. مهمترین چالش شما در مواجهه با انتخاب نیروی انسانی چی بود؟ چالشهای دیگه شما چی بود؟
نیروهای تمام وقت ما ۲۰ نفر و نیمه وقت حدود ۹ نفرند. چالش هم پیدا کردن آدم هایی بود که ما داخل فضای کاری خودمان می خواستیم. یک استارتاپ به دنبال آدمی که ۸ صبح بیاید و ۴ بعد از ظهر انگشت بزند و برود نیست، آدمی را می خواهد که دغدغه زندگیش، استارتاپی باشد که داخل اون کار می کند، به خصوص ما که به پرسنل سهام می دهیم. نکته بعدی که متاسفانه خیلی هم زیاد شده، این است که خیلی از آدما هستند که توانایی فنی بالایی دارند ولی ادعای فنی خیلی بالاتری از دانش خود دارند. شاید بزرگترین مشکل ما پیدا کردن برنامه نویس خوب بود و این که کسی میاد ورد پرس کار نباشد. جوان ها باید داخل کار یک کم خاکی تر باشند و این که بگویند من بهترینم و هیچکس دیگری داخل کار بهتر از من نیست خیلی بد است و دچار خودباوری زیاد می شوند. یکی از بزرگترین چالش های آی تی در حال حاضر این است که افرادی که از بازار کار می آیند ادعاهای بیشتر از توانایی های خود دارند. چالش بعدی هم کسانی هستند که مستقیم از دانشگاه وارد بازار کار می شوند. متاسفانه داخل دانشگاه هیچی درباره واقعییت بازار کسب وکار و برنامه نویسی یاد نمی دهند. مثلا فوق لیسانس از داخل دانشگاه میاد بیرون ولی هیچی بلد نیست. واقعیتی که توی بازار کار داره اتفاق میافته با اون چیزی که داخل دانشگاه ها میگن خیلی فرق دارد. هر دوی اینها مشکل دارند هم ورودی های بازار کار وهم ورودی های دانشگاه.
فضای کاری دفتر شما خیلی جذاب به نظر می رسد، برای طراحی چه چیزی رو رعایت کردید؟
آره. محیط این جا رو خیلی سعی کردیم جذاب طراحی کنیم، سعی کردیم خیلی مدرن باشه. مدرنتر از هر جایی که امکان داره شما توی هر شرکت دیگه ای در این حوزه ببینید. جدای از طراحیش نکته دیگه ای که شاید خیلی مهمتر باشه بحث ساختار و فضای اینجاست. اینجا ۲۰ کیلومتر از تهران فاصله داره، یک سری از بچه ها داخل پردیس زندگی می کنند و یک سری با سرویس از تهران میان. ما اینجا هر روز صبح از ساعت ۸.۳۰ تا ۹ صبحانه داریم. بعد بچه ها یک زمانی رو فوتبال دستی بازی می کنند. ۹.۳۰ کار خودشون رو شروع می کنند. ملاقات های زیادی هم این بین هست. دوباره ساعت ۱ تا ۲ زمان نهار است و بعد میرن سراغ کار تا ۵.۳۰ یا ۷.۳۰ سعی کردیم روی کارتیمی بچه ها خیلی کار کنیم. اینجا بعضی روزها با هم فیلم نگاه می کنیم، امکاناتی برای بازی ایجاد شده است و یک سری فعالیت ها که بچه ها بتوانند از نظر تیمی با هم صمیمی تر شوند. سعی کردیم آدمهایی را جذب کنیم که با این ساختار و فضای کاری راحت باشند که خدا رو شکر تا این مدت مثبت بوده است.
راجع به مشتریان شرکت هم صحبت کنیم؛ شاید بشه گفت شما دو سری مشتری دارید. دسته اول تبیلغ کننده ها هستند و دسته دوم یک سری سایت هایی هستند که حاضرند تبلیغات دیگران را داخل سایت خودشون بگذارند. برای جذب این دو تا مشتری جدید چه کارهایی انجام می دهید؟
ما هیچ دپارتمان فروشی تا به حال نداشتیم، یعنی تمام رشدش به صورت ارگانیک بوده. شما به اون معرفی کردید، اون به یکی دیگه و همینجوری معرفی شده است. حقیقت هم این است که تا یک سال آینده هم نمی خواهیم برای تیم فروش وقت بذاریم ما یک تکنولوژی کمپانی هستیم اگر بخواهیم به جای تاکید بر روی نیروی تخصصی و فنی، روی فروش تاکید داشته باشیم نمی توانیم سیستم خوبی ارائه دهیم. بیشتر تمرکز ما در این بخش است که یک سرویس خوبی ارائه دهیم و همه راضی باشند. از سال قبل هم کار خود را روی بازاریابی محتوایی شروع کردیم و سعی کردیم یک وبلاگ یا حتی یک مجله تخصصی در حوزه مطبوعات راه اندازی کنیم و روی این کار کنیم و این بازخورد خوبی هم داشته است.
بعضی از تیم ها در اول کار خودشون چون از فضاهای مختلفی اومدن به تعارض می خورند، چقدر این تعارض به مرور زمان حل میشه؟
اگه دیدشون یکی باشه صد درصد حل میشه و اگه نباشه واقعا حل نمیشه. اگه دیدمون کلی باشه و مثلا هدفمون این باشد که می خواهیم در اکوسیستم کارآفرینی و محیط کاری ایران تحول ایجاد کنیم و به دنبال سخنرانی کردن نباشیم حل می شود. اگر هدف یکی باشد، هیچ مشکلی غیر قابل حل نیست. اون افرادی هم که خیلی با هم مشکل دارند واسه اینه که فقط دور هم جمع شده اند که یک کاری رو انجام بدهند و هیچ صحبتی درباره آینده و برنامه ها و اهدافشان نکردند.
خوب ممنون که این وقت رو به ما دادید، توصیه نهایی شما برای کسانی که می خواهند وارد مسیر کارآفرینی شوند.
واقعیتش این است که واقع بین باشند. بزرگ فکر کنند و کوچک شروع کنند. خاکی تر باشند. با یک همچین چیزهایی یک کسب وکار رشد می کند. ساختار بازار سنتی ما خیلی شبیه کسب و کارهای مدرن است، شبکه سازیی که بازار سنتی ما داره با چیزی که الان وجود دارند خیلی شبیه اند. در بازار قدیم ما این کار داخل مسجد اتفاق میافتاده و الان داخل کافه. داخل بازار سنتی خیلی حرکات درستی در بیزینس می بینید، کمک کردن، حمایت کردن و.. اینا واقعا هست. ما خیلی می شنویم که می گوییند شاگرد فلان بازاری بوده و الان خودش کاسب شده. در یک استارتاپ هم ای نگونه هست یکی میاد با یک استارتاپ همکاری می کند و بعد خودش میاد بیرون و استارتاپ خودش را دارد. اونجا شاگرد بازاری بود و اینجا هم باید داخل یک استارتاپ کار کند و یک چیزی رو یاد بگیرد. اصولش هم به سالم فکر کردن، سالم کار کردن و ارتباطات سالم با همه داشتن بر می گردد. اخلاق سالم توی کسب وکار هم خیلی مهم است.​​بخش اخبار تبلیغات ای‌نتورک.
در شب‌نشینی یلدا، بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید
در شب‌نشینی یلدا، بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید
ادامه خبر در شب‌نشینی یلدا، بازی کنید و جایزه میلیونی ببرید
هفته آینده، کارگاه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توسط ای‌نتورک برگزار می‌شود
هفته آینده، کارگاه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توسط ای‌نتورک برگزار می‌شود
ادامه خبر هفته آینده، کارگاه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توسط ای‌نتورک برگزار می‌شود
ای‌نتورک از حامیان اولین همایش ویکی‌پدیای فارسی
ای‌نتورک از حامیان اولین همایش ویکی‌پدیای فارسی
ادامه خبر ای‌نتورک از حامیان اولین همایش ویکی‌پدیای فارسی
چگونه آنلاین مارکتینگ با تبلیغات آفلاین، برند شما را به اوج می‌رساند
چگونه آنلاین مارکتینگ با تبلیغات آفلاین، برند شما را به اوج می‌رساند
ادامه خبر چگونه آنلاین مارکتینگ با تبلیغات آفلاین، برند شما را به اوج می‌رساند
همین امروز تبلیغات خود را شروع کنید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل ساخت کمپین تبلیغاتی راهنمایی کنند

ساخت کمپین تبلیغاتی